Plan for træerne på banen

Vinteren over har 4-5 greens været lukket på grund af vand. De stigende nedbørsmængder driller specielt på greens, som ligger i skygge. Derfor er der nu foretaget en rydning af træer i greenområderne, som vil øge muligheden for, at alle greens kan klare de våde perioder.

Fældningen af grantræer omkring greens på hul 2, 6, 12, 13 og 18 er første etape af en større plan for skovning af den gamle plantage på golfbanens område. De gamle grantræer er ikke levedygtige på sigt, og forrige vinters stormfald kostede klubben et meget stort beløb til oprydning, som vi må forsøge at undgå en gentagelse af.

Med en planlagt fældning af træerne kan klubben istedet få en indtægt, som kan benyttes til nyplantning af træer og til ekstra pleje af grens.

Desuden trænger en række levende hegn og beplantninger, som er etableret  i klubbens  levetid, til pleje og udtynding. Generelt vil de fleste typer af løvtræer og levedygtige nåletræer blive forsøgt bevaret, og målet er at udvikle beplantningen, så vi fremmer både den spille- og naturmæssige oplevelse.

Skovningen foregår i samarbejde med foreningen Skovdyrkerne, som golfklubben i efteråret blev medlem af. Nyplantning af træer vil ske efter anvisning fra vores tilknyttede banearkitekt (placering af træer i forhold til hullernes layout og spillet) og skovkonsulent (valg af træsorter og praktisk tilrettelæggelse af arbejdet).

Jeg håber på medlemmernes opbakning til de tiltag, som vi vil forsøge at gennemføre i de kommende år.

Keld Juhl Jensen

lør d. 23 mar 08:00 - 16:00